Min religon og om min tro på det spirtulle.

NEJ! Det er ikke synd for dit barn at skulle lære i dagtilbud.

nej-det-er-ik-synd-for-dit-barn-at-skulle-laerer-i-dagtilbudJeg hører lidt for ofte, at folk (især forældre) brokke sig over børn allerede skal have læring i dagtilbudene. Fordi det er for tidligt at lærer i så ung en alder. De forældre har en forventning om at dagtilbuddene kun er et pasningstilbud. Læring og udvikling skal kun ske i skolen. Det er synd for børnene, at de allerede skal lærer i dagtilbuddene. Nope…

Før 70’erne arbejdede børnehaverne ud fra et pasnings-perspektiv, hvorimod i dagens danmark arbejder børnehaverne ud fra et udviklings-perspektiv. Altså dengang ens mor var barn. Men det er et problem, for de første 6 leveår for barnet er de vigtigste, når det kommer til den vigtigste del af at lærer. Nemlig “at lærer at lære“. Så hvis man skal gøre børn klar til skolen, så er man nødt til at handle i de første 6 år.
Det man arbejder ud fra er de seks lærerplanstemaer (Dagtilbudsloven §8). Det er ikke det samme som folkeskolens reform over hvad børnene skal nå i de forskellige klassetrin. Det er nærmere nogle mål for hvilke områder børn under 6 år skal have kendskab til og arbejde med inden skolestart.

De seks lærerplanstemaer er:

😇 Alsidig personlig udvikling (Barnets alsidige personlige kompetancer)
❤ Social udvikling (sociale kompetencer)
💬 Kommunikations- og sprog udvikling (Sproglige kompetencer)
💪 Krop, sanser og bevægelse (Krop & Bevægelse)
☘Natur, udeliv og science (Natur & Naturfænomenter)
🚗 Kultur, æstetik og fællesskab (Kulturelle udtryksformer og værdier)

Vi skal dog som pædagogisk personale ikke undervise børnene i disse temaer. Det er ikke vores opgave at lærer børnene noget. Vores opgave er at understøtte dem i at lærer det, som de gerne vil lærer. Det kan vi gøre ved at igangsætte aktiviteter indenfor disse temaer og ved at sætte nogle rammer for læring. Bare det at gå en tur i skoven sætter rammerne for læring.
Børn unde 6 år kan ikke lærer igennem tavle-undervisning. Det kan de ikke. I dagtilbuddene skal de lærer at lærer ud fra deres egne inderesse og igennem legen. Med motivation fra forældrene, det pædagogiske personale, fagfolk og andre børn.

Grunden til man har denne lovgivning og grunden til den er så genial er børnene kan det samme, når de starter i skolen. Før lovgivningen kunne folkeskolelærerne sagtens se forskel på hvilke børn, der kom fra de forskellige institutioner, fordi børnehaverne havde nogle forskellige principper. Ved lovgivningen får vi nogle børn som er på samme niveau, hvilket også er med til at skabe et bedre børne miljø. Derudover stiller det flere krav til pædagogerne og skaber en større faglighed omkring det pædagogiske personale.

Derudover – fuck læringen og udviklingen – størstedelen af alle børn elsker at komme i børnehave. Simpelthen for at kunne lege med andre børn! Børn vil gerne der skal ske noget. Jeg kan sagtens forstå de hjemmegående forældre, som sender deres børn i dagtilbud hver dag. Det er jo ikke sjovt for børnene, at gå hjemme ved mor og far hver eneste dag. Plus så er forældrene også sikker på at deres børn får den rette udvikling. Det er dog en anden snak, når det kommer til ferie eller lange dage (men det tager vi i et andet indlæg!) Jeg vil dog heller ikke sige at jeg synes børn skal være i dagtilbud, for så længe barnet har nogle gode forældre, der kan udvikle på det, så er det jo fint. De kunne jo evt bruge læreplanstemaerne til at sætte mere fokus på barnet i hjemmet?

Så nej, det er ikke synd for dit barn at komme i dagtilbud.

following

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Min religon og om min tro på det spirtulle.